recenzije

Venom Inc.

Ave

Paradise Lost

Medusa

Več izvajalcev

Split

Integrity

Howling, For The Nightmare Shall Consume

Get The Shot

Infinite Punishment

Eighteen Visions

XVIII

Bloodbound

War of Dragons

Sunterra

Reborn (EP)

Frowning

Extinct

Sinister

Syncretism

Suffocation

... Of The Dark Light

Doyle

Doyle II: As We Die

Lock Up

Demonization

Black Reaper

Blood Moon Rising

Lintver

Distorted Perception

Clandestine Blaze

City of Slaughter

All Strings Detached

There's Something Painful About The Pearls

Beyond the Dark Forest

Ealde

banner
banner

recenzija

23. 1. 2017  Mayhem - De Mysteriis Dom Sathanas Alive  (samozaložba, 2016)
De Mysteriis Dom Sathanas Alive je torej v živo posnet približek originalnemu albumu. Je dober približek, saj mu uspe ustvariti skorajda prvotno atmosfero, katere čar pa se izgubi ob pomoči moderne zvočne produkcije

V zadnjem desetletju smo priča početju mnogih, predvsem velikih bendov, ki se odločijo proslaviti deseto, dvajseto ali recimo trideseto obletnico svoje najpomembnejše ali od fenov najbolj zaželene plošče, v sklopu česar na turneji po navadi omenjeno ploščo odigrajo v celoti. Tako so storili Metallica, ki so odigrali celotni Master Of Puppets, Slayer, ki so odpičili celotni Reign In Blood, Megadeth z albumom Rust In Peace itd. Seveda je to postal kar precej razširjen trend med velikimi imeni, predvsem tradicionalne metal scene. A underground je drugačen. Če se je ideja igrati kakšno ''influential'' plato v celoti razširila kot ogenj v suhi travi in pohopsala večino ''major label'' bendov, je v ekstremni sceni do tega prihajalo počasi in res redko, še posebej v black metal sceni. Bendi so se v ekstremni sceni raje osredotočali na ponujanje svežega materiala in ne na švercanje na nostalgično noto. A ne glede na to, ali je motiv benda, da odigra svojo najpomembnejšo plato v celoti, profit ali pa je tu dejansko želja ponovno obiskati ''tisto'' obdobje, je dejstvo, da trendu podležejo tudi najbolj trdovratni sovražniki trenda kot takega. In gotovo si nihče ni nikoli predstavljal, da bodo ta trend naskočili tudi kultni norveški black metalci Mayhem.

Mayhem so namreč že tako znani po tem, da na vsakem koncertu že tako utečene in milijonkrat odigrane klasike vedno reinterpretirajo na neponovljiv in nepredvidljiv način, vsekakor pa nikoli niso odigrali kakšne plate v celoti. Nikoli. Do lanskega leta. Kaj je bil razlog, ni znano, a Mayhem so se decembra 2015 odločili na festivalu Black Mass v švedskem Norköppingu v celoti odigrati svoj opus eponimus De Mysteriis Dom Sathanas, prvenec, ki je nastajal med letoma 1987 ter 1991, a je v studiu dejansko bil posnet šele leta 1992 – in je po izidu leta 1994 postal eden najbolj pomembnih, če ne celo ''the'' black metal album vseh časov. Zapuščina albuma, na katerem je ujeto vse, kar naj bi black metal bil, je nesporna. Že pred tem albumom so nastale black metalske mojstrovine, po tem albumu tudi, a De Mysteriis Dom Sathanas je album, za katerega Mayhem in ves svetovni živelj trdi, da mu ni nadrejenega in mu ni enakega. Da bi zajeli vse, kar je De Mysteriis … storil za black in ekstremno sceno nasploh, bi potrebovali veliko več časa, pa tudi nima smisla, da gremo toliko globoko vanj. Fokus recenzije je le v živo posnet album De Mysteriis Dom Sathanas Alive, ki so ga Mayhem posneli 18. decembra 2015 na prej omenjenem black metal festivalu in ga v samozaložbi izdali 15. decembra lani s spremljevalnim DVD-posnetkom dotičnega koncerta.

De Mysteriis Dom Sathanas Alive ponuja torej prvič v zgodovini v celoti odigran Mayhem prvenec. Plošča traja 42 minut in 47 sekund, ponuja pa osem pesmi, ki tvorijo prvenec in ki si tudi na live albumu sledijo v takem zaporedju, kot na originalnem izidu davnega leta 1994. Kar ste že slišali na kultnem prvencu, tukaj slišite jasneje in bolje. Album je namreč kljub temu, da je posnet v live elementu, posnet mnogo bolj koherentno, suvereno, natančno in dobro zveneče. Album so Mayhem seveda skušali odigrati tako kot je bil odigran v originalu, a to seveda ni bilo niti mogoče niti potrebno. Člani zasedbe so v 22 letih od izida albuma seveda pridobili ogromno izkušenj in znanja – po domače, definitivno igrajo bolje kot leta 1994, spremenili so se pogoji snemanja ekstremne glasbe, na koncu koncev pa sta glede na originalni De Mysteriis … tokrat prisotna le bobnar Hellhammer in vokalist Attila, medtem ko si kitarske dolžnosti namesto pokojnega Euronymousa delita Ghul in Teloch, bas pa namesto kontroverznega Burzuma igra Necrobutcher, originalni Mayhem basist, ki pa je v času snemanja prvenca bil izstopil iz benda in se kasneje ponovno vrnil nazaj.

De Mysteriis Dom Sathanas Alive je torej v živo posnet približek originalnemu albumu. Je dober približek, saj mu uspe ustvariti skorajda prvotno atmosfero, katere čar pa se izgubi ob pomoči moderne zvočne produkcije. Album vsekakor zveni surovo, a so za razliko od originalnega prvenca tukaj nivoji poštimani, zato ni tistih trenutkov, kjer nek inštrument izstopa, kot se to dogaja na prvencu, kjer recimo v pesmi Life Eternal res izstopa bas, nato v kakšni drugi pesmi kitara. Mogoče je najbolj podoben izvirniku zvok bobna. Največ dela s poustvarjanjem preteklosti je seveda imel vokalist Attila. Že nasploh je bilo vprašljivo, kako bo bend obudil album De Mysteriis … v celoti, saj je v slučaju Attile ''nepredvidljivost'' ključna beseda. Madžarski vokalni interpret je namreč znan po tem, da popolnoma nepričakovano spreminja vokalne linije in pasaže, tako vsebinsko kot izrazno. Če ste gledali nastop Mayhem leta 2012 na festivalu Metalcamp, veste, o čem je govora. Že ko je v originalu posnel Deadove linije, je Attilov vokal bil nekaj posebnega, nepredvidljivega in nepričakovanega. Z leti je eden najbolj distinktivnih glasov ekstremne scene sodeloval in še sodeluje s Tormentor, Sunn O)), Sinsaneum, Void Ov Voices itd., pri tem pa nenehno na novo odkriva svoj izraz. Če skrajšamo – ali je res mogoče, da bi Attila zanikal svoj jaz in preprosto kopiral tisto, kar je naredil v začetku devetdesetih? Odgovor je v slučaju omenjene live plošče ''da''. Attila se neverjetno srhljivo približa izvirniku, čeprav je jasno, da je to še vedno omenjeni vokalist leta 2016, ne pa kakšen ''overdub'' vokalnih posnetkov iz leta 1992. A razlike so res v detajlih.

Konec koncev, De Mysteriis Dom Sathanas Alive je v živo posnet album. Mogoče tega ne moremo sklepati na podlagi glasbe, saj so komadi odigrani skorajda v piko natančno kot na originalnem albumu. Tudi vmesnih govorov ni, niti napovedi pesmi in ne vemo še česa. A sliši se publika. Ne preveč, ne premalo, a sliši se. Kar je dobro, je to, da publika ni vsiljiv faktor, ki bi kvaril ''flow'' plošče – namreč, biti priča takemu dogodku je gotovo bilo fascinantno in ni vrag, da bi človek hotel ostati tiho ob temu, a menim, da so pravi Mayhem feni že vedeli, kako se vesti, kadar se je pred njimi obudila zgodovina. Uspeh v živo in v samozaložbi izdanega albuma decembra lani je spodbudil Mayhem, da so se odločili za popolnoma nepričakovano – da bodo na turneji, ki traja že zdaj, na vsakem koncertu odigrali omenjeni album v celoti. To bo verjetno za marsikoga prva in zadnja priložnost doživeti De Mysteriis Dom Sathanas v celoti od začetka do konca, zato je nujno izkoristiti možnost. Res je, da originalni album lahko uživate v zavetju svoje temačne pečine ali pa celo poslušate omenjeni live posnetek, ki ga je moč gledati tudi v video obliki – ob live albumu so namreč izdali DVD, ki je zdaj že prosto dosegljiv na YouTubeu. In vemo, da mogoče ne bomo doživeli tega, kar so Mayhem obudili leto dni nazaj na nekem festivalu na Švedskem, ko so spremenili obraz lastne zgodovine in razdevičili devico, ki naj bi ostala nedotakljiva, a vseeno – v Sloveniji se nam bo priložnost v živo slišati verjetno najpomembnejši black metal album v celoti ponudila 7. aprila letos, ko bodo Mayhem napadli Mostovno. In taka priložnost res pride samo enkrat.

Do takrat pa – ugasnite luči, zagrnite žaluzije in zavese, izklopite telefon, stereo dajte najbolj na glas in poslušajte live album De Mysteriis Dom Sathanas Alive v celoti. 

twitter facebook